M EN PLACE

  

Visuell profil och logotyp

PROJEKT-

BESKRIVNING

 

I detta uppdrag önskade kunden att skapa en logotyp med tillhörande profil till namnet M en place. Namnet kommer från franskans Mis en place och är en köksterm och betyder ungefär: ställa på plats/ förbereda.

Kunden önskade en färgstark profil som flirtar med konceptutveckling och ekonomi, deras två ben inom affärsutveckling, samt köksvärlden där namnet har sin grund. Ledorden blev lekfull och ordningsam med rötterna i restaurang och vin världen.

 

Lösningen här blev att ta bokstaven M ur namnet och sätta den som huvudobjekt i loggan. I M:et mitt finns det en V-formad linje som följer bokstavens befintliga form.

Denna V-form är det matematiska tecknet för större än mindre än, även kallat olikhetstecken. En flört med företagets ekonomibaserade del.

Denna V–form upprepad på rad bildar ett sick-sack mönster som ses i profilens tillhörande mönster. 

 

Här skapades även några kompletterande objekt så som

  • Klockan som omges av formen i undersidan en vinflaska. Klockan är en symbol för vikten av att göra saker i rätt tid och ordning.

  • Skiftnyckel- symbol för att använda de rätta verktygen

  • Olikhetstecken – symbol för det ekonomiska

  • M:et på en tallrik- symbol för namnets ursprung från restaurangvärlden

  • Sick-sack figuren-symboliserar olikhetstecknet med gapet åt båda håll, syftar på vikten av att både det kreativa/konceptuella och det ekonomiska funkar i ett företag.

 

Dessa placeras alltid på en färgad platta/kvadrat som på så sätt symboliserar att man placerar var sak på sin plats. En flirt med namnets innebörd.

 

Färgerna är en lekfull korall som speglar kreativ konceptutvecklingen och en klar turkos blå som representerar den organiserade ekonomidelen.

Som sekundär färg finns även en ljus betonggrå ton som kompletterar dessa två klara färger på ett trevligt sätt.

 

Resultatet i detta projekt blev en lekfull men ordningsam profil som viskar om vikten av balans. Här uppmanar symbolerna till utveckling samtidigt som de ger en hint om vilken bransch företaget grundar sig i.